Betrokken bij de gemeenschap
Cargill investeert in lokale gemeenschappen door middel van economische ontwikkeling, samenwerking, giften en vrijwilligerswerk van onze medewerkers. Cargill biedt zakelijke ondersteuning aan zorgvuldig gekozen nationale en wereldwijde non-profit- en niet-gouvernementele organisaties (NGO's) die de gemeenschappen dienen waarin onze business actief is. We ondersteunen partners die actief zijn in onze aandachtsgebieden voedselveiligheid, voeding en duurzaamheid. Daarnaast ondersteunen onze bedrijven, vestigingen en Cargill Cares Councils (door werknemers geleide groepen) maatschappelijke en non-profitorganisaties in hun plaatselijke gemeenschap.
Cargill Cares Councils streven ernaar kwesties te erkennen die belangrijk zijn voor onze gemeenschappen, effectieve relaties met leiders van de lokale gemeenschap op te bouwen, te helpen bij de verbetering van de levensstandaard en levendige, stabiele gemeenschappen te bevorderen.
Lokale initiatieven
Johan Cruyff Foundation
Cargill werkt sinds 2015 samen met de Johan Cruyff Foundation. Voor een bedrijf dat zich actief inzet om de wereld te voeden, is het verbeteren van voeding en het bieden van onderwijs over gezond eten en een actieve levensstijl voor kinderen cruciaal om de gemeenschappen waarin we werken te helpen groeien en ontwikkelen. Dat is ook waar werknemers van Cargill zich op richten.
De Johan Cruyff Foundation is in 1997 opgericht om kinderen en jongvolwassenen te helpen actief te worden en te blijven. De Johan Cruyff Foundation doet dit door een positieve bijdrage te leveren aan vier belangrijke problemen die vandaag de dag een belangrijke rol spelen:
- Gezondheid: kinderen helpen gezond te blijven en een gezond lichaamsgewicht te behouden
- Levenskwaliteit: samenwerken door middel van sport
- Persoonlijke groei: wilskracht tonen en vaardigheden ontwikkelen
- Deelname: zorgen dat elk kind meedoet
Cargill heeft de Johan Cruyff Foundation ondersteund via zowel financiële bijdragen als tijd en inzet door geïnspireerde Cargill-werknemers. Samen kunnen we de resultaten van voeding en onderwijs dus verbeteren in de gemeenschappen waarin we wonen en werken.
De stichting Giving Back
De stichting Giving Back brengt scholieren in contact met professionals uit het bedrijfsleven en bedrijven om hun persoonlijke en professionele ontwikkeling kracht bij te zetten. De stichting richt zich op scholieren die als eerste in hun familie naar een school in Nederland gaan. De scholieren krijgen een persoonlijke mentor en nemen deel aan een activiteitenprogramma dat bestaat uit workshops en bedrijfsbezoeken, waardoor zij een netwerk van rolmodellen kunnen opbouwen om hun carrière glansrijk van start te laten gaan.
Cargill heeft Giving Back niet alleen financieel ondersteund, maar de vrijwilligers van Cargill hebben ook een aantal scholieren die deelnemen aan het programma gecoacht.
"Bij Cargill zijn we van mening dat iedereen belangrijk is en dat iedereen meetelt. Dat is precies waar Giving Back voor staat. Als global company in de voedingsindustrie zijn we geïnteresseerd in verschillende mensen met verschillende achtergronden en Giving Back werkt mee aan het wegnemen van de obstakels die zij op hun weg tegenkomen. Geld geven is altijd makkelijker dan tijd vrijmaken, maar tientallen van onze medewerkers zetten zich in hun eigen tijd vol overgave in om als coach een student te begeleiden. Het mes snijdt aan twee kanten: ik zie dat de scholieren en studenten heel leergierig, ambitieus en enthousiast zijn. Ook merk ik dat onze eigen medewerkers veel van ze leren." – Jos Zwienenberg, Cargill in Nederland
Alliance for YOUth
Om jonge mensen in Europa te helpen werken, is Cargill een van de oprichters van de 'Alliance for YOUth' geworden, wat onderdeel uitmaakt van het initiatief 'Nestlé Needs YOUth'. Samen met de Alliance zet Cargill zich in om de jeugdwerkloosheid terug te dringen door stages, leertijd en vaardigheidstrainingen voor jongeren te organiseren, waarbij best practices van Cargill's bestaande programma's worden gedeeld.
Als onderdeel van deze inzet heeft Cargill in Nederland, samen met andere bedrijven in Noord-Holland en in samenwerking met ROC Nova College/MyTec, een leertijdprogramma gecreëerd via Leer Werken in de Techniek. Het doel hiervan is om de technische en industriële sector te promoten en er hierdoor voor te zorgen dat jongeren ambitieuzer en hoger opgeleid willen worden om hun technische talent te ontwikkelen. Het leertijdprogramma is ontwikkeld om jongeren te overtuigen van het sterke verband tussen onderwijs en bedrijfsbehoeften.
FoodSee University
FoodSee University is een door Cargill ontwikkeld interactief onderwijsprogramma om kinderen over landbouw en de voedingsindustrie te leren. Het programma geeft scholieren de mogelijkheid om te ervaren hoe vee wordt gehouden, evenals het belang van dierenvoeding en goede landbouwpraktijken. Dit vindt allemaal plaats tijdens een excursie in het Global Cargill Animal Nutrition Innovation Center in Velddriel in Gelderland.
Gemiddeld nemen er per bezoek 40 scholieren van 10 tot 12 jaar deel aan de excursie in FoodSee University in het Innovation Center in Velddriel. Wanneer de scholieren binnenkomen, worden ze verwelkomd door 'Professor FoodSee' de interactieve en vriendelijke gids van de scholieren. De scholieren krijgen ook verschillende onderwijsmaterialen, zoals een kaart, werkbladen en leuke gadgets die ze tijdens de excursie nodig hebben.
De scholieren worden vervolgens onderverdeeld in drie groepen (kippen, varkens en koeien) en krijgen een Cargill-technicus toegewezen die ze helpt het onderwijsmateriaal te gebruiken. Aan de scholieren wordt bijvoorbeeld gevraagd hoeveel gras een koe gedurende dag eet. Vervolgens gaan ze naar buiten en kunnen ze zelf ervaren hoeveel gras er is, om een beter inzicht te krijgen.
Na deze educatieve dag, waarop ze veel buiten zijn en hun gadgets gebruiken, keren de scholieren terug naar school waar ze een presentatie houden over wat ze hebben geleerd.